انواع منبع نور

  • لامپ رشته ای

یک رشته نازک رسانا است که یک جریان الکتریکی از آن عبور میکند تا حدی که، گرما باعث نوردهی آن میشود و بر اثر گرما از خود نور ساطع می کند.
لامپ های رشته ای عموماً یک پایه شیشه ای دارند که سیم های محافظ را حفاظت می کند و اجازه می دهد سیم های اتصال بدون نشت گاز/هوا به داخل حباب راه یابند. به بیانی دیگر یک حباب لامپ از گازهای بی اثر پر میشود، از رسیدن اکسیژن به رشته جلوگیری می کند، در غیر این صورت رشته سریعاً اکسید و خراب خواهد شد. این گاز بی اثر در یک لامپ هالوژن، از تبخیر رشته توسط یک فرآیند شیمیایی جلوگیری میکند تا طول عمر آن افزایش یابد.
نورلامپ بوسیله یک جریان الکتریکی که از طریق پایه ها یا سیمهای تعبیه شده در شیشه میباشد، تامین میگردد. در بیشتر لامپها از یک سوکت استفاده می شوند که اتصال مکانیکی و اتصالات الکتریکی را فراهم می آورد.
لامپهای رشته ای در سایزها و ولتاژهای متنوعی ساخته می شوند، از ۱٫۵ ولت تا ۳۰۰ ولت. این نوع از لامپ نیازی به تجهیزاتی خارجی برای روشنایی ندارد و قیمت تولید بسیار پایینی دارد.همچنین با هرجریان مستقیم و متناوبی بخوبی کار میکند. در نتیجه لامپ رشته ای بصورت وسیعAC/DC دو جریان متناوب و یا مستقیم در نوردهی منازل و مکانهای تجاری، منابع نوری متحرک، چراغ های مطالعه، چراغ های اتومبیل ها و چراغ قوه ها و مصارف تبلیغاتی و دکوراسیون کاربرد دارد.

  • لامپ های فلورسنت فشرده (CFL)

لامپ کم مصرف یا لامپ فلورسنت فشرده، یک نوع لامپ از خانواده لامپ های فلورسنت می باشد. لامپ های کم مصرف برای جایگزینی لامپ های رشته ای طراحی شده اند و قابلیت بسته شدن به سرپیچ های فعلی که برای لامپ های معمولی بکار می روند را دارند. در مقایسه با لامپ های معمولی، این لامپ ها همان نور را تولید می کنند اما مصرف برق آنها بسیار کمتر و به مراتب عمری طولانی تر دارند. در نتیجه در مقایسه با یک لامپ معمولی در هزینه برق صرفه جویی زیادی میشود.
لامپ فلوئورسنت فشرده یا لامپ کم ‌مصرف نوعی لامپ فلوئورسنت (مهتابی) هستند. بسیاری از این لامپ‌ها برای جایگزینی با لامپ‌های التهابی قدیمی ساخته شده‌اند، زیرا با سرپیچ‌های لامپ‌های التهابی سازگارند. لامپ‌های فلوئورسنت فشرده در مقایسه با لامپ‌های التهابی، نور یکسانی را با مصرف انرژی کمتر تولید می‌کنند و نیز عمر درازتری دارند، ولی قیمت آن‌ها بیشتر است. این لامپ‌ها مانند همهٔ لامپ‌های فلوئورسنت دارای مقادیر کمی جیوه هستند و همین موضوع روش دورریختن آن‌ها را پیچیده می‌کند.
در بسیاری از کشورها، دولت ها دور ریختن لامپ کم مصرف همراه با زباله های معمول را ممنوع کرده اند. این کشورها سیستم های جمع آوری ویژه ای برای لامپ کم مصرف و دیگر زباله های خطرناک ایجاد کرده اند.
شیوه ایجاد نور در CFL مانند سایر لامپ‌های فلورسنت است: الکترون‌هایی که با اتم‌های جیوه پیوند دارند تا حدی تحریک می‌شوند که هنگام برگشتن به سطح پایین‌تر انرژی از خود نور ماورای بنفش ساطع کنند. این نور ماورای بنفش در برخود با پوشش لامپ نور مرئی (و حرارت) تولید می‌کند.
CFL ها توزیع نوری وی‍ژه‌ای متفاوت با لامپ‌های احتراقی دارند. بهبود فرمولاسیون فسفر که در پوشش این لامپ‌ها به کار می‌رود، باعث بهبود ادراک نوری شده است که از این لامپ‌ها منتشر می‌شود، به طوری که برخی منابع ادراک ذهنی نور «سفید نرم» CFLها را مشابه نور لامپ‌های استاندارد احتراقی می‌دانند.

  • لامپ هالوژن

لامپ هالوژن که با لامپ تنگستن، کوارتز-هالوژن و یا لامپ کوارتز ید نیز شناخته شده است، نوعی لامپ رشته‌ای است که در آن رشته به وسیله گازهای فشرده و خنثی و مقدار اندکی از عناصر هالوژن مانند ید و برم احاطه شده است. چرخه موجود در لامپ‌های هالوژن که موجب ته ‌نشین شدن مجدد تنگستن بخار شده بر روی رشته می‌شود نقش موثری در افزایش عمر این نوع لامپ‌ها دارد. در این لامپ‌ها به علت وجود همین چرخه، امکان بالا بردن دمای رشته بدون کاهش یافتن عمر لامپ، نسبت به لامپ‌های معمولی نیز وجود دارد که به افزایش بهره ‌وری از این لامپ‌ها می‌انجامد. این لامپ‌ها همچنین به علت اندازه کوچکترشان کابردهای خاصی در سیستم‌های روشنایی دارند.

  • لامپ LED

لامپ LED خلاصه Light-Emitting Diode میباشد که داخل یک قالب لامپ قرار گرفته است تا بصورت لامپ معمولی مورد استفاده قرار گیرد. لامپهای ال ای دی طول عمر و بازدهی بالاتری نسبت به لامپهای رشته ای دارند و بطور قابل ملاحظه ای بازدهی و طول عمر بالاتری نسبت به لامپهای فلئورسنت دارند بطوریکه یک چیپ LED میتواند تا ۳۰۰ لومنز بر وات نور دهی داشته باشد (طبق ادعای موسسه Cree و باقی تولیدکنندگان LED). تخمین زده میشود که بازار لامپهای LED از ۲ میلیارد دلار در ابتدای سالهای ۲۰۱۴ به ۲۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رشد خواهد کرد. این رشد حدود ۲۵ درصد در سال برآورد میگردد.
همانند لامپهای رشته ای و بر خلاف لامپهای فلئورسنت، لامپهای LED برای روشنائی کامل نیاز به گرم شدن ندارند همچنین طول عمر لامپهای فلئورسنت با روشن خاموش شدن متناوب کاهش پیدا خواهد کرد.

یک لومن چیست؟

واحد اندازه گیری شار نوری لومن میباشد. لومن عبارت است از همه نور خارج شده در یک ثانیه از یک منبع نور و یا کل نور دریافت شده توسط یک جسم در هر ثانیه. درمعنای فنی تر، یک لومن اندازه گیری محدود که تا چه مقدار نور مرئی ساطع شده بوسیله یک منبع که می تواند توسط چشم انسان تشخیص داده شود. شار نوری جزو مشخصات یک لامپ است و در کاتالوگ لامپ درج می شود. هرچه لامپ لومن بیشتری داشته باشد یعنی روشنایی بیشتری تولید می نماید ودانستن این اطلاعات در مورد خرید لامپ کمک شایان توجهی به مصرف کنندگان میکند.
توضیح ویکیپدیا در این مورد:
اگر یک منبع نور یک شمع از شدت نور یکنواخت، در سراسر یک زاویه، یک استرادیان ساطع کند، کل شارنوری ساطع شده به آن زاویه یک لومن است (۱ سی دی • ۱ SR = 1 LM). معمولا شدت درخشندگی یا مقدار نور در یک جهت خاص را با شمع (واحد اندازه گیری) تعیین میکنند. به طور مثال یک شمع معمولی با تقریب بسیار زیاد یک شمع شدت نور دارد و شدت نوری یک لامپ ۴۰ وات، تقریبا برابر ۳۵ شمع است.

جدول زیر نشان دهنده مقایسه از ۳ نوع از منبع نور است.

روانشناسی رنگها

در روانشناسی رنگ، از بررسی رنگ ها و از تاثیرات ناشی از آنها در می یابیم که رنگها تعیین کننده رفتار انسانها و موجب تغییر رفتار آنها هستند. واین نوع تغییر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر میگردد.هرچند که ادراک آن قابل مشاهده نیست وبصورت آشکار بر ما معلوم نیست اما تاثیرات آن قابل مشاهده است؛ طعم غذا مصداق خوبی برای غیر قابل رویت بودن ادراک ما از رنگها است و بر خلاف آن تاثیرات قرصهای رنگی نیز بر افراد بخوبی قابل مشاهده است. به طوریکه میتوان از قرصهای قرمز یا نارنجی رنگ به عنوان تحریک کننده مصرف استفاده کرد. مثال بارزی که میتوان در زمینه تاثیر رنگها بر رفتار افراد زد شرکت گلاسکو است که در سال ۲۰۰۰ چراغ های آبی خیابانی را در محله های معین به منظور کم کردن نرخ جرم و جنایت، نصب کرد. رنگ ها کاملا یک فرد را تحت تاثیر قرار میدهند هرچند که تاثیر رنگها از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است. عواملی مانند سن، جنسیت و فرهنگ افراد در چگونگی درک آنها از رنگ تاثیر میگذارد به همین دلیل آزمایشی انجام شد برخانم ها و آقایانی که نظرشان در مورد تاثیر رنگ قرمز بر ظاهر افراد متفاوت بود. در این آزمایش مردان معتقد بودند که رنگ قرمز در پوشش بانوان، آنها را جذابتر میسازد در حالیکه بانوان معتقدند رنگ لباس قرمز در جذابیت آقایان هیچ تاثیری ندارد.
روانشناسی رنگ نقش مهمی در بازاریابی و برندسازی ایفا میکند بطوریکه یکی از مهم‌ترین مسائل در ارتباط با درک رنگ، نقش آن دراستفاده از کالا و خدمات ارایه شده در ترغیب مشتری است. رنگ‌ها جهت تاثیر گذاری بر درک و نظر مشتری در مورد کالا و یا خدمات ارایه شده استفاده میشوند. مغز ما برند‌هایی که قابل تشخیص هستند را ترجیح می‌دهد و این نشان از اهمیت رنگ در تشکیل هویت برند دارد و بسیاری از شرکتها با توجه به اهمیت این موضوع در بحث شکلگیری برند توجه خاصی میکنند مانند شرکت ویکتوریا سیکرت (Victoria’s Secret ) که بزرگترین شرکت تولید کننده و فروشنده لباس زیر زنانه در آمریکا است، که در برند سازی از رنگ صورتی استفاده کرده است. اما رنگها فقط در برندسازی مهم نیستند بلکه در چینش و نمایش اجناس در ویترین فروشگاه نیز بسیار موثرند. تحقیقات نشان میدهد که خریداران ناخودآگاه و بدون قصد قبلی عمدتا اجناسی را میخرند که در آنها رنگهای گرم بکار رفته است.

قرمز : فیزیکی

ویژگیهای مثبت: شجاعت فیزیکی ، قوی، خونگرم، پرانرژی، جنگ طلب، جسور و بلند پرواز، با انگیزه و با هیجان.
ویژگیهای منفی: سرکش و نافرمان، ریاست طلب و گاه ستیزه جو، پرخاشگر، بصری.
رنگ قرمز بلندترین ترین طول موج را دارد و تحریک کننده است، و رنگ قدرتمندی است. اگر چه از لحاظ فنی قابل رویت نیست.ا دارای این ویژگی است که نزدیکتر از آن چیزی که هست بنظر بیاید. بنابراین توجه افراد را در اولین لحظه به خود جلب میکند به همین علت است که در چراغهای راهنمایی کل دنیا از این رنگ استفاده می شود.
تاثیرات جسمی: اثر این رنگ کاملا فیزیکی است. تحریک کننده است و ضربان قلب را بالا می برد و استرس ایجاد میکند و گذر سریع زمان را برای ما متصور می شود. در کسانی که علاقه فراوانی به این رنگ دارند، خصایص مردانه از جمله میل به جنگ طلبی و جسارت و بلند پروازی دیده میشود. انسانهایی با تیپ رنگ قرمز بسیار رک و صادق هستند بدون هیچ تزویر و حیله گری. فعال و پر جنب و جوش و بسیار خونگرم که حتی همزمان میتوانند پرتوقع و پرخاشگر باشند.

آبی : خردمند

ویژگیهای مثبت: هوشمند، ایجاد اعتمادو بهروری، دارای روابط عمومی قوی، معتمد و کاردان، با وقار و وظیفه شناس، منطقی، خونسرد و آرام
ویژگیهای منفی: بی عاطفه، بی مهر، بی احساس و کسل، سرد و غیر دوستانه
آبی رنگ الهام بخشی و آرامش است. تاثیر روانی که رنگ آبی بر ما دارد به مراتب بیشتر از تاثیر فیزیکی است که رنگ قرمز بر ما میگذارد. آبی تیره ذهن را تفکر روشن را تحریک می کند و الهام بخش است در حالیکه آبی روشن ذهن را آرام می سازد و به سکوت دعوت می کند. آبی رنگ ارتباطات شفاف است. برخلاف رنگ قرمز که اشیا را از آنچکه نزدیک هستند نزدیکتر بنظر می رساند، در رنگ آبی این چنین نیست.
تحقیقات بعمل آمده در سالهای مختلف حکایت از آن دارد که همیشه رنگ مورد علاقه در جهان است با آنکه این رنگ را نماد بی احساسی، غیر دوستانه و بی تحرکی میدانند.

زرد : احساسی

ویژگیهای مثبت: خوش بین، با اعتماد به نفس وعزت نفس، برونگرا، عاطفی و دوستانه ، خلاق
ویژگیهای منفی: بی خرد، ترسو، شکننده در مسایل عاطفی، افسرده، مضطرب.
رنگ زرد نسبتا طول موج بلندی دارد و اساسا تحریک کننده است. در این مورد برانگیزنده احساس است بنابراین زرد قویترین رنگ در روانشناسی است. زرد روشن عزت نفس و روحیه را بالا میبرد؛ این رنگ، رنگ اعتماد به نفس و خوش بینی است. مقدار زیاد آن با زمینه رنگ تیره و یک طیف اشتباه با زمینه رنگهای دیگر ، میتواند سبب و ظهورترس و اضطراب شود و حس “ترس” در افراد میتواند به اوج برسد.

سبز : تعادل

ویژگیهای مثبت: همدل و سازگار، متعادل، فرح بخش، آسوده خاطر،تکیه گاه ، صلح طلب
ویژگیهای منفی: خسته و دلزده، منفعل
از بین همه‌‌ی رنگ‌ها، این رنگ از همه خوشایندتر است زیرا برای تمرکز روی آن، چشم هیچ نیازی ندارد که شبکیه را تنظیم کند. عقیده بر این است که سبز، حالتی از نگرش ذهنی مثبت ایجاد می‌کند و چون رنگ طبیعی گیاهان است، موجب می‌شود تا احساس ثبات و امنیت کنیم. البته یک رویکرد منفی نیز وجود دارد که این رنگ منفعل کننده است.

بنفش : روحانی

وییگیهای مثبت: معنوی، محدود، با بینش و بصیرت، تجملی، اصیل، صادق و کارآمد.
ویژگیهای منفی: درونگرا، پریشان و رو به زوال، سرکوب شده، حقیر.
رنگ بنفش کوتاه ترین طول موج را دارد. این رنگ بالاترین سطح آگاهی و تفکر حتی در عرصه های معنوی را داراست. رنگ بنفش به سیر در درون دعوت میکند و تا حدی تفکر را عمیق میکند که در مدیتیشنها میتوان از آن استفاده کرد و در این زمینه بیشترین کیفیت را داراست. این رنگ آخرین طول موجی هست که قبل از اشعه ماورا بنفش قابل مشاهده است و این ویژیگی این رنگ رو با زمان و فضا و کل هستی مرتبط میکند. استفاده بیش از حد از این رنگ و یا استفاده از تن رنگ اشتباهش میتواند درونگرایی بیش از حد را به دنبال آورد و ضمن اینکه تند و زننده میشود.

نارنجی

ویژگیهای مثبت: راحت طلب، خوش خوراک، گرم و صمیمی، امین، با شور و شوق، با پشتکار.
ویژگیهای منفی: ناکام، ناامیدی، سبکسر، نابالغ.
از آنجا که نارنجی ترکیبی از رنگ زرد و قرمز است ، تحریکی است از ترکیب واکنش فیزیکی و عاطفی، به عنوان یک رنگ انرژی زا در نظر گرفته می شود و آسایش فیزیکی ذهن را فراهم میکند. رنگ نارنجی به طرق گوناگونی شاد به نظر می رسد و مثل زرد تحریک کننده و مانند قرمز مملو از شور و علاقه و نشاط است؛ هرچند که یک درجه کمتراست، منعکس کننده و تحریک کننده حالات روحی و فیزیکی است. میل به غذا، گرما، سرپناه و غیره از تاثیرات نارنجی است و در مقابل اینها میتونه حس محرومیت را نیز منتقل کند. استفاده بیش از حد این رنگ میتواند بیهودگی و فقدان ارزشهای فکری را بوجود آورد.رنگ نارنجی رنگی انقلابی است و افراد تحت تاثیر این رنگ بلند نظر ، شجاع و با پشتکار می‌شوند و حاضرند زمین و زمان را به هم بریزند تا تغییرات بزرگی را به وجود آورند.

صورتی

ویژگیهای مثبت: آرام (فیزیکی) ، فرهیخته، دوستانه و صمیمی، زنانگی، عشق.
ویژگیهای منفی: مهارکننده، احساس ترس، ضعف جسمانی.
رنگ صورتی که از ترکیب سفید و قرمز است، اغلب ویژگی های قرمز را دارا میباشد اما پر از آرامش است. این رنگ از لحاظ جسمی تسکین دهنده و آرامش بخش است. صورتی است که باعث تخلیه روح و جسم میشود. رنگی زنانه است که آنان را با نشاط و دل گرم می‌کند و احساسات لطیف آن‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

خاکستری

ویزگیهای مثبت: بی طرف
ویژگیهای منفی: بدون اعتماد به نفس، افسردگی، کمبود انرژی و منتقل خواب زمستانی .
خاکستری تنها رنگ کاملا خنثی است که نه ایجاد اضراب میکند نه آرامش بخش است و عاری از هرگونه هیجان و انگیزه‌ است. این رنگ نشانه‌ی ترس و فقدان احساس است و شفافیت و درخشندگی دیگر رنگ‌ها را کم می‌کند. استفاده زیاد از رنگ خاکستری معمولا نشان دهنده عدم اعتماد به نفس ونشاندهنده ترس از قرار گرفتن در معرض دید افراد دیگراست.
هیچ خصوصیات روحی و روانی مستقیمی ندارد. با این حال، کاملا مهار کننذه است. سرکوبگر و رنگ افسردگی است و زمانی که دنیا و فضای پیرامون ما به خاکستری تبدیل می شود ما به طور غریزی و ناخودآگاه برای خواب زمستانی آماده میشویم. مگر در مواردی که تنالیته آن صحیح باشد، خاکستری تاثیر تقلیل بر رنگهای استفاده شده را دارد. استفاده زیاد از رنگ خاکستری معمولا نشان دهنده عدم اعتماد به نفس و ترس از قرار گرفتن در معرض دید است .

مشکی

ویژگیهای مثبت: با کمالات و پخته ، محسور کننده، حمایت کننده و پشتیبان، کارآمد، استوار.
ویژگیهای منفی: افسرده، دل سردی، ترس و نا امیدی.
رنگ مشکی ترکیب همه رنگها با یکدیگر است و کاملا جذب می شودو پیامدهای قابل توجهی دارد. این رنگ اساسا بدون نور است و هیچ طولمموجی را منعکس نمی کند. سیاه نشانگر عدم و نیستی و بدون آینده و امید است؛ رنگ سیاه با خود ترس و حس شوم و وحشت به همراه می‌آورد و بیشتر مردم از تاریکی میترسند هرچند که رنگ سیاه کمک می‌کند تا افراد در تاریکی توانایی بیشتری در تمرکز کردن داشته باشند و بهتر می‌توان بر عواطف و احساسات خود تمرکز کنند.همچنین باعث میشود حجم اجسام کمتر از آنچه که هستند به نطر برسند به عبارتی دیگر اگر یک استوانه سیاه و یک استوانه با همان مشخصات سبز رنگ داشته باشیم، استوانه سیاه کوچکتر بنظر میرسد. رنگ مشکی احساس سنگینی و عمق ایجاد میکند.

سفید

ویژگی های مثبت: پاک ، با خلوص، شفاف، ساده، با کمالات و با کفایت
ویژگی های منفی: نا بارور، سردی، مانع و محدود کننده، ،غیردوستانه
همانطورکه رنگ مشکی جذب کننده همه رنگهاست، سفید بازتاب رنگهاست و این نشان دهنده همه طیفها به چشم ما است که این خود به معنی مانع است؛ مشکی جذب کننده همه رنگها ست اما سفید بازتاب تمام رنگهاست و این نشان دهنده حجوم نیروی همه طیفها به چشمان ماست و همین یعنی ایجاد مانع. سفید تمیز، بهداشتی و استریل است. از طرفی مفهوم نا باروری را نیز در خود دارد. از لحاظ بصری، سفید درک بالایی از فضا میدهد و فضا را بزرگتر نشان میدهد، اثر منفی رنگ سفید ترکیب این رنگ با رنگهای گرم است که حس برافروختگی میدهد.

قهوه ای

ویژگی های مثبت: مصمم، امین، صادق، دوستانه، قابل اعتماد، مسولیت پذیر.
ویژگی های منفی: بی مزه (طناز نیست)، حس سنگینی و غم ، نا پخته و بی مهارت
قهوه ای رنگی گرم است که از ترکیب رنگ های قرمز و زرد و درصد بسیاری مشکی تشکیل شده است و همان قاطعیت رنگ مشکی را دارد اما گرمتر و ملایم تر از رنگ مشکی است. این رنگ احساسات متفاوتی چون احساس گرما، آسایش و امنیت و حس غم و انزوا را در انسان ایجاد می کند. با این و جود که رنگ قهوه ای جنبه های مثبت تری به نسبت رنگ سیاه دارد، بیشتر مانع است تا حامی..این رنگ، رنگی قابل اعتماد است. رنگ قهوه‌ای معمولاً بیانگر طبیعی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی می‌تواند نشانگر پیچییدگی نیز باشد.

ده مزیت اصلی لامپ های LED

  1. طول عمر طولانی
    طول عمر زیاد از محاسن آنها میباشد. طول عمر لامپ های LED اولین ومهمترین مزیت این لامپ‌ است که میتواند تا صدهزار ساعت طول عمر داشته باشند. این عملکرد معادل یازده سال طول بدون وقفه میباشد و همچنین معادل ۲۲ سال با ۵۰ درصد استفاده میباشد. همچنین در حدود بیست سال نیاز به تعویض لامپ LED نخواهید داشت اگر فقط هر روز هشت ساعت از این لامپ استفاده نکنید.
    لامپهای LED در استاندارد نوردهی متفاوتند بطوریکه در لامپهای دیگر اگر منبع نور دچار هرگونه ضایعه و آسیبی گردد، لامپ به طور کامل از کار می افتد اما لامپ LED در چنین شرایطی حتی نور کمتری تولید میکند و کماکان دیودها با نوردهی کمتر به کار خود ادامه خواهند داد.
  2. بهره وری انرژی
    امروزه پر بازده ترین و کارآمدترین منبع نور و روشنایی با بازدهی نزدیک به ۸۰% تا ۹۰% در مقایسه با لامپهای متداول و قدیمی، تکنولوژی LED است. این بدین معناست که تا ۸۰ درصد انرژی الکتریکی لامپ LED به نور تبدیل میشود در حالیکه ۲۰ درصد از این انرژی که به هدر رفته و به انرژی های دیگر از قبیل گرما تبدیل می کند.
    و این مساله درحالیست که لامپهای رشته ای معمولی در حدود ۸۰% از انرژی خود را صرف گرما کرده و فقط ۲۰% از آن را تولید نور می کند؛ مثلا تصور کنید که از لامپهای رشته ای معمولی استفاده میکنید و قبض جدیدی که به مبلغ ۱۰۰ دلار است اخیرا به دست شما رسیده که ۸۰ دلار آن هزینه گرمایی است که به فضای خانه میبخشد نه نوری که تولید میکند. این در حالیست که با استفاده از لامپ های LED، میتوانید تا ۸۰ درصد استفاده بهینه داشته باشید وفقط ۲۰ دلارهزینه قبض پرداخت کنید و تا ۸۰ دلار در هزینه قبض صرفه جویی کید.
    بنابراین عمر کاربردی طولانی همچون یک مکمل عمل کرده و موجب بهره وری بیشتر نیز می شود علی الخصوص وقتی درباره ی سازه هایی با ابعاد بزرگ تر مانند شهرها، راه آهن ها و فرودگاه ها بحث کنیم.
  3. دوستدار محیط زیست
    بر خلاف لامپهای ال ای دی، همواره نوری که توسط منابع روشنایی و فلورسنت تولید ‌شده است حاوی گازهای سمی و بسیاری از مواد مثل جیوه است که برای محیط زیست مخرب است. اما لامپهای ال ای دی ضمن اینکه فاقد این گازهای سمی میباشند، تجدید پذیر نیز هستند همچنین کمک می کنند تا میزان کربن تا یک سوم کاهش یابد. و بطور کلی طول عمر بالایی که این لامپ دارد و همانطورکه پیشتر اشاره شد، بدین معنا است که هر لامپ های ال ای دی می تواند مواد و ترکیبات خود را معادل ۲۵ لامپ قدیمی حفظ کند و این یعنی قدمی بزرگ در ایجاد آینده ای سبز تر!
  4. روشنایی با دوام بسیار
    لامپهای ال ای دی بسیار با دوام هستند و از اجزای مقاومی تشکیل شده اند تا جایی که در بد ترین شرایط نیزبا دوام هستند چرا که این گونه لامپها نسبت به اتصالات الکتریکی و شوکهای الکتریکی پایا و مقاوم هستند. لامپهای ال ای دی بدلیل مقاومت بالا و ولتاژ پایینی که دارا هستند در شرایط گوناگون محیطی قابل استفاده هستند بطوریکه میتوان از آنها در محیطهای مملو از گازهای قابل اشتعال و مناطق مرطوب و نمناک حتی در زیر آب بدون خطر برق گرفتگی استفاده کرد.
  5. عاری از امواج UV
    از قابلیتهای منحصر بفرد لامپهای ال ای دی، نداشتن نور مادون قرمز است. به همین دلیل لامپهای ال ای دی نه تنها برای کالاها وموادی که به گرما حساس هستند مناسب هستند بلکه در مکانهایی که به امواج یو وی حساس هستند و از عناصر حساس به تابش فرابنفش نگه داری می شود نیز بکار میرود؛ مثل موزه، گالری های هنری و سایتهای باستان شناسی.
  6. طراحی انعطاف پذیر
    لامپهای ال ای دی میتوانند درهرشکل و ترکیبی تولید شوند و با کیفیت بالا نورپردازی کنند. بهترین ویژگی این نوع لامپها تطبیق‌پذیری آن‌هاست و در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند که به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از آنها در هر جایی استفاده کنید و جلوه های نورانی زیبایی خلق کنید.. نورپردازی درستی در استفاده ازصنابع روشنایی ال ای دی در زمینه طراحی نه تنها میتواند به جهت چشم نواز بودن بکاررود بلکه موجب تغییردر حال و روحیه و ذهنیات افراد نیزمیشود که بطور کلی درهواپیماها، کلاسها و مکانهای دیگری استفاده میشود. با توجه به مزایای استفاده ازمحصولات ال ای دی در طی چند سال آینده شاهد تحولات عمده ای در عرصه محصولات ال ای دی خواهیم بود.
  7. کارکرد لامپ در دماهای مختلف
    لامپهای ال ای دی محصولی ایده آل برای کار در دما های مختلف می باشند و در کلیه فصول سال می توان از آنها استفاده کرد از جمله فصل سرکا و در دمای پایین در حالیکه لامپ های فلوئورسنت در برابر سرما دچار اختلال در عملکرد می شوند، اما روشنایی ال ای دی در سرما نیز همچنان کارکرد خود را حفظ می کند؛ مانند محیط بیرون در زمستان، اتاق های انجماد و غیره.
  8. هزینه روشنائی
    لامپهای ای دی ها طوری طراحی شده اند که می توانند بر روی محل یا جسم خاصی متمرکز شوند و نور موثری در آن محل ارائه نمایند تا اینکه فقط بصورت معمول بازدهی داشته باشند. سیستمهای روشنائی ال ای دی با طراحی خوب قادرند نور باز بازدهی بالاتری برای مکانهای مورد نظر تولید کنند
  9. روشنایی فوری و سوئیچ مکرر
    وقتی کلید در حالت روشن قرار گیرد، لامپ های ال ای دی بی درنگ روشن می شوند. که این موضوع برای پروژه های زیر ساختی نظیر ترافیک و لامپ های سیگنالی، مزیت قابل ملاحظه است. همچنین لامپ های ال ای دی می توانند بدون آسیب رسیدن به طول عمر و انتشار نور لامپ، به طور مکرر خاموش و روشن شوند. در مقابل، لامپ های قدیمی زمان زیادی را برای رسیدن به حداکثر روشنایی صرف می کنند، و همچنین خاموش و روشن کردن های مکرر شدیدا عمر مورد انتظار کاربردی آنها را کاهش می دهد.
  10. ولتاژ پایین
    لامپهای ال ای دی با منبع تغزیه و ولتاژ پایین قابلیت این را دارند که بخوبی نورپردازی کنند و این برای صنعت روشنایی ال ای دی کافی است که این سبب میشود تا به راحتی از آنها در فضای باز با اتصال به یک منبع انرژی خورشیدی استفاده کرد که این خود یک مزیت بزرگ بحساب میاید و باعث میشود که در مناطق دور افتاده روستایی از آن استفاه بشود.

دیدگاه ها غیر فعالند