راه اندازی روشنایی هوشمند

اگر یکی از محصولات روشنایی هوشمند نیلیگو را خریده اید و برای راه اندازی آن به راهنمایی نیاز دارید، هر آنچه باید بدانید را در این بخش خواهید یافت.

بازگشت به تنظیمات پیش فرض

اگر به هر دلیلی دوست دارید یکی از محصولات هوشمند نیلیگو را به تنظیمات پیش فرض کارخانه برگردانید، مراحل توضیح داده شده در این بخش را انجام دهید.

تجهیزات مورد نیاز

برای راه اندازی و استفاده از محصولات هوشمند نیلیگو به چنین ابزار هایی نیاز دارید.

اگر با یکی از محصولات روشنایی هوشمند نیلیگو به مشکلی برخورده اید، به احتمال زیاد راه حل آن را در این بخش خواهید یافت. در ادامه پرسش های متداول کاربران گرداوری شده است. در صورتی که پاسخ پرسش خود را در این بخش نیافتید، با ما تماس بگیرید.

می خواهم لامپ را دوباره راه اندازی و پیکربندی کنم ولی اپلیکیشن نیلیگو آن را پیدا نمی کند.

  1. مطمئن شوید برق به طور صحیح وصل شده است.
  2. لامپ را به حالت “پیش فرض کارخانه” برگردانید.

پریزم را با دقت و گام به گام پیکربندی کرده ام ولی لامپ به شبکه وای فای متصل نمی شود. به عبارتی رنگ آن صورتی کم رنگ باقی مانده و به رنگ سفید تبدیل نمی شود.

  1. پسوردی که برای اتصال به شبکه وای فای وارد کرده اید را دوباره بررسی کنید.
  2. پسورد وای فای نباید در بر گیرنده کاراکتر های غیر مجاز از جمله /<> باشد. گذرواژه مناسب تنها باید از حروف الفبا و اعداد تشکیل شده باشد.
  3. مودم وای فای را ریست کنید.
  4. تنظیمات امنیتی مودم وای فای را دوباره بررسی کنید. باید یکی از گزینه های WPA-PSK یا WPA2-PSK with AES در حالت انتخاب قرار داشته باشند.
  5. لامپ پریزم را به تنظیمات پیش فرض کارخانه ای باز گردانید.
  6. لامپ را پس از اتصال به یک مودم دیگر دوباره پیکربندی کنید.

من یک لامپ پریزم جدید خریده ام ولی وقتی دکمه روشن را فشار می دهم هیچ اتفاقی نمی افتد.

  1. لامپ را یک بار دیگر خاموش و روشن کرده دوباره تلاش کنید.
  2. از وجود جریان برق در سرپیچ و اتصال درست لامپ به سرپیچ اطمینان حاصل کنید.
  3. سرپیچ را بررسی کنید.
  4. لامپ پریزم را به یک سرپیچ دیگر متصل کرده و امتحان کنید.
  5. لامپ را به حالت پیش فرض کارخانه ای باز گردانید.

لامپ پریزم به رنگ صورتی باقی مانده و حتی پس از اتصال به وای فای به رنگ سفید در نمی آید

  1. لامپ پریزم به رنگ صورتی باقی مانده و حتی پس از اتصال به وای فای به رنگ سفید در نمی آید.
  2. لامپ پریزم را به تنظیمات پیش فرض کارخانه ای باز گردانده و آن را دوباره پیکربندی کنید.
  3. تنظیمات وای فای را در گوشی موبایل خود بررسی کنید.
  4. به یک شبکه وای فای دیگر متصل شده و دوباره تلاش کنید.

لامپ نیلیگو بدرستی پیکربندی شده است ولی اپلیکیشن آنرا پیدا نمیکند.

  1. مطمئن شوید که لامپ در حالت روشن قرار دارد و دوباره تلاش کنید.
  2. آنتی ویروس یا فیلتر های شبکه را در موبایل، تبلت یا کامپیوتر مورد استفاده بررسی نمایید (جستجوی لامپ در پورت 1900 انجام می شود).
  3. تنظیمات وای فای و محدودیت هایی مانند فیلترینگ، port forwarding و DHCP را بررسی کنید.
  4. به یک شبکه وای فای دیگر متصل شوید.
  5. با یک لامپ پریزم دیگر امتحان کنید.
  6. باز گرداندن لامپ به تنظیمات پیش فرض را امتحان کنید.
  7. جدول IP مودم وای فای خود را بررسی کنید و لامپ را Ping کنید
پیکربندی لامپ پریزم بسته به مودم وای فای ممکن است تا يک دقیقه طول بکشد. لطفا صبور باشید و منتظر بمانید تا اپلیکیشن کار خود را انجام دهد. لطفا صفحه راهنمای نصب نیلیگو پریزم را با دقت مطالعه کنید.

ارتباط لامپ با شبکه وای فای پایدار و قابل اعتماد به نظر نمی رسد.

  1. لطفا توصیه های لازم برای راه اندازی نیلیگو پریزم را ببینید.
  2. با اتصال به مودم وای فای ديگری دوباره تلاش کنید.
  3. از موبایل، تبلت یا کامپیوتر دیگری استفاده کنید.
  4. لامپ را به سرپیچ دیگری متصل کرده و دوباره تلاش کنید.

توجه: شبکه وای فای ضعیف به وجود آورنده تقریبا تمام مشکلات است. پیشنهاد می کنیم از یک شبکه وای فای قوی و تجهیزات مناسب استفاده نمایید.


تغییر رنگ لامپ با کندی انجام می شود.

  1. به شبکه وای فای دیگری متصل شوید.
  2. از موبایل، تبلت یا کامپیوتر دیگری استفاده کنید.
  3. مودم وای فای را ریست کنید.
  4. توصیه های لازم برای راه اندازی نیلیگو پریزم را مطالعه کنید.

لامپ نیلیگو خود به خود خاموش و روشن می شود.

  1. سرپیچ و اتصالات دیگری را امتحان کنید. اتصالات ضعیف مشکل آفرین هستند.
  2. اطراف لامپ و سرپیچ را کاملا محصور نکنید. محدود شدن جریان هوا باعث به دام افتادن حرارت و لامپ شده و به خاموشی آن منجر خواهد شد.

لامپ با فشار دادن دکمه روشن نمی شود.

  1. لامپ را يکبار دیگر خاموش و سپس روشن کنید.
  2. مطمئن شوید که برق اصلی برای لامپ پریزم تامین شده است.
  3. مجددا لامپ را در سرپیچ ببندید.
  4. سرپیچ و اتصالات برق دیگری را آزمایش کنید.
  5. لامپ را به حالت پیش فرض کارخانه برگردانده و دوباره تلاش کنید.

مواردی که همواره باید در نظر داشته باشید:

  1. از اتصال صحیح به شبکه وای فای اطمینان حاصل کنید.
  2. سرپیچ و اتصالات لامپ را بررسی کرده و در صورت نیاز لامپ را با سرپیچ دیگری کنترل کنید.
  3. لامپ را به حالت پیش فرض کارخانه باز گردانید.
  4. مودم وای فای را ریست کرده و در صورت نیاز تغییر دهید

محصولات نیلیگو به شبکه وای فای متصل می شوند. تقریبا تمام مشکلاتی که ممکن است برای محصولات نیلیگو پیش آید به اتصال وای فای مربوط است پس پیشنهاد می کنیم از یک شبکه قدرتمند و قابل اعتماد استفاده کنید.

شبکه وای فای مانند هر چیز دیگری اگر درست کار کند بسیار دوست داشتنی است. با وجود سادگی این تکنولوژی برخی از کاربران در راه اندازی شبکه و نگهداری آن در شرایط پایدار و قوی به مشکل بر می خورند. این مشکل ممکن است به دلیل تجهیزات کهنه یا ضعیف و یا حتی حضور در میان چندین شبکه قوی با امکان تداخل و نویز بسیار زیاد رخ دهد.

پیشنهاد می کنیم با مطالعه مطالب زیر با مشکلات شایع وای فای آشنا شوید و شیوه بر طرف کردن مشکل را بیاموزید.

بهتر است در اولین گام با بررسی موارد زیر اطمینان حاصل کنید که به شبکه دیگری به جز شبکه وای فای خود متصل نیستید.

  • به لیست شبکه های وای فای در موبایل، تبلت یا کامپیوتر خود مراجعه کنید تا متوجه شوید به کدام شبکه متصل شده اید.
  • ممکن است اتصال شما به شبکه وای فای گاه و بیگاه قطع شود.
  • ممکن است اتصال شما به شبکه وای فای هر روز در ساعات مشخصی قطع شود.
  • ممکن است صدای همسایگان خود را بشنوید که درباره قطع شدن اتصال به شبکه وای فای حرف می زنند.
  • اگر در خوابگاه، مجتمع مسکونی بزرگ یا منطقه بسیار پر جمعیتی زندگی می کنید احتمال متصل شدن به شبکه های حفاظت نشده یا قرار گرفتن تحت نویز و تداخلات شدید بسیار زیاد است.

اگر هر یک از موارد یاد شده برای شما آشناست، خواندن مطالب زیر مفید خواهد بود.

از سوی دیگر ممکن است به درستی به شبکه وای فای متصل شده باشید اما در منطقه ای شلوغ حضور داشته باشید. مشکلات شما با شبکه ممکن است به دلایل زیر اتفاق افتاده باشد.

  • تلاش کاربران زیاد برای اتصال به شبکه یکسان
  • تداخلات فرکانس های رادیویی با شبکه های وای فای در دسترسی
  • تنظیمات نامناسب و نادرست مودم وای فای
  • ضعف شبکه وای فای نسبت به تعداد کاربران

کم بودن پهنای باند شایع ترین مشکل هر شبکه وای فای ضعیف است. به بیان دیگر، دستگاه های زیادی در حال تلاش برای اتصال به کانال یا فرکانس یکسان هستند. تراکم بالا به همین حالت اطلاق می شود. آپارتمان های پر جمعیت که تعداد زیادی شبکه وای فای را در لیست شبکه های در دسترس می بینید بهترین نمونه این حالت است.

نویز بسیار زیاد

نویز دومین مشکل اساسی هر شبکه وای فای است. ممکن است فکر کنید تنها تلفن های بی سیم یا ماکروویو ها نویز ایجاد می کنند اما خود شبکه های وای فای به دلیل رشد روز افزون در حال تبدیل شدن به یکی از عوامل ایجاد نویز هستند.

هر شکل از ارتباطات باید با دو مولفه مواجه شود: سیگنال، که بخشی است شامل اطلاعات مطلوب؛ و نویز، که شامل هر چیزی دیگری است. مشخصات کلیدی دریافت‌کننده رادیویی به گونه‌ای طراحی شده است که حساسیت سیگنال را به حداکثر و نویز را به حداقل برساند

تا زمانی که مجصولات وای‌ فای سیگنال کافی دریافت کنند، مکانیسمCarrier Sense Multiple Access/Collision Avoidance (CSMA/CA) تعبیه شده درون پروتکل ارتباطات آنها را هماهنگ می‌کنند. این شیوه دسترسی مشابه با CSMA/CD استفاده شده در ایترنت سیمی اطمینان می یابد که تنها یک اطلاعات در یک زمان انتقال داده شود، بنابراین اطلاعات توسط تمام دریافت ‌کننده ‌ها دریافت و درک می ‌گردد.

اما هنگامی که انرژی رادیویی شناسایی شده توسط بخشی از سيستم شبکه بی سيم قابل درک نباشد، حتی اگر آن انرژی از تجهیزات معتبر ارسال شده باشد، تبدیل به نویز خواهد شد. سيستم شبکه وایرلس کار ارزشمندی در زمینه ایجاد تفاوت بین سیگنال و نویز انجام می‌دهد، اما تمام محصولات یکسان ساخته نمی شوند.

اگر شما از تجهیزات باند 2.4GHz استفاده می ‌کنید، باید بدانید این دستگاه ها دارای 11 کانال قابل تنظیم هستند که تنها سه کانال از یازده کانال باید استفاده شوند. علت این موضوع در تصویر زیر نشان داده شده است.

اکنون با درک مکانیسم های اصلی می توانید با تغییر کانال به مقابله با مشکلات ایجاد شده در شبکه بپردازید.

پیشنهاد می شود موارد زیر را همواره در کار با محصولات نیلیگو در نظر داشته باشید.

  • کانال های اول تا یازدهم پیشتیبانی شده و از کانال های دوازدهم تا چهاردهم پشتیبانی نمی شود.
  • پورت TCP80 یا وب سرور لامپ و پورت 1900 یا Bulb UPnP Discovery نباید توسط انواع فایروال‌ مسدود شده باشند.
  • تنها از تنظیمات WPA/WPA2 یا OPEN استفاده شود. گزینه های WEP یا WPS پشتیبانی نمی شوند.
  • تنها از باند 2.4GHz استفاده شود. باند 5GHz در حال حاضر پشتیبانی نمی شود اما این اتفاق در آینده نزدیک خواهد افتاد.
  • استفاده از DHCP برای جلوگیری از تداخل IP به هیچ وجه توصیه نمی شود.

متخصصان به موارد زیر توجه کنند.

  • برای حصول اطمینان از وجود IP برای لامپ جدول DHCP روی مودم وای فای بررسی گردد.
  • اگر لامپ دارای IP بود با Ping کردن آن را بررسی کنید.
  • زمان Ping را بررسی کنید تا از 10ms کمتر باشد.
  • مطمئن شوید مودم وای فای DHCP دارد. بسیاری از مودم ها 16 تا 20 آی پی را پشتیبانی می کنند و ممکن است IP های استفاده نشده قدیمی را آزاد نکنند. ریست کردن مودم ممکن است این مشکل را برطرف کند.

موارد زیر را در راه اندازی لامپ های نیلیگو در نظر داشته باشید.

  1. تمام لامپ های نیلیگو را خاموش کرده و تنها یک لامپ را تنظیم نمایید.
  2. پس از اتمام تنظیمات از اتصال گوشی موبایل، تبلت یا کامپیوتری که در تنظیمات استفاده کرده اید اطمینان حاصل نمایید

توصیه های زیر در برقراری بهترین بستر دریافت اطلاعات برای نیلیگو پریزم به شما کمک می کند.

  • لامپ را در مکانی باز با کمترین موانع ممکن از جمله لوازم خانگی برقی یا دیوار های جداکننده قرار دهید.
  • لامپ را تا جای ممکن از سطوح فلزی دور کنید.
  • از قرار دادن لامپ نیلیگو پشت مبلمان یا درون کابینت خودداری کنید.
  • لامپ نیلیگو را در فضایی که از سه وجه با سطوح فلزی احاطه شده قرار ندهید.
  • لامپ نیلیگو را دست کم 8 متر از منابع تولید امواج رادیویی مانند تلفن های بی سیم 2.4 گیگاهرتز دور کنید.

جلوگیری از تداخل

موارد زیر در ارتباطات بی سیم تداخل ایجاد می کنند و پیشنهاد می شود لامپ نیلیگو از آن ها دور باشد.

  • اجاق های مایکروویو
  • امواج ماهواره ای
  • کابل کواکسیال اصلی ماهواره با فرکانس 2.4 گیگاهرتز
  • وسایل الکتریکی، خطوط انتقال نیرو و ایستگاه های برق
  • تلفن های بی سیم 2.4 گیگاهرتز

لامپ نیلیگو برای موارد یا محیط های زیر طراحی نشده است:

  • محیط های محصور با جریان هوای ناچیز که دما در آن ها به شدت افزایش می یابد.
  • فضا های بسیار گرم مانند اطراف بخاری، اجاق گاز، رادیاتور و غیره
  • در ترکیب با سنسور ها یا وسایلی که مورد تایید نیلیگو نیستند.
  • سرپیچ و اتصالاتی که مورد تایید نیلیگو نیستند.
  • مکان هایی با احتمال بالای شوک الکتریکی
  • فضا های باز حفاظت نشده
  • محیط های خیس و مرطوب

نکاتی درباره ارتباط لامپ ها با شبکه وای فای

اگر به مشکلی در زمینه ارتباط لامپ های نیلیگو با شبکه وای فای در صورت افزایش تعداد آن ها برخورد کردید پیش از هر کاری از تعداد وسایل متصل به شبکه و دستگاه های قابل اتصال به شبکه وای فای مورد استفاده آگاه شوید.

تعداد دستگاه های قابل اتصال به هر مودم وای فای محدود است. این عدد در برخی مودم ها به 16 می رسد. پس در حالتی که چند موبایل، کامپیوتر یا تلویزیون هوشمند به شبکه متصل باشند مشکلی پیش نخواهد آمد. اما با ازدیاد این دستگاه ها ممکن است فضای کافی برای دستگاه های بیشتر و لامپ های نیلیگو وجود نداشته باشد.

برخی از مودم های مناسب که دست کم از 16 لامپ نیلیگو پشتیبانی می کنند در جدول زیر خلاصه شده اند.

مدل مودم(روتر) کل لامپ هایی که متصل می شوند
Netgear WNDR3800 (latest openwrt firmware) 100
Apple Airport Express 63
Linksys E1200 48
TP-Link TD-W8960N 48
Asus RT-N56U 44
D-Link AC1750 30
TP-Link WDR4300 17
Linksys X1000 16
Tenda W308R 16
Asus N56U 16
Linksys E2500 16
D-Link DIR-655 16
D-Link DIR-826L 16
لینک های مفید

راه اندازی روشنایی هوشمند

اگر یکی از محصولات روشنایی هوشمند نیلیگو را خریده اید و برای راه اندازی آن به راهنمایی نیاز دارید، هر آنچه باید بدانید را در این بخش خواهید یافت.

بازگشت به تنظیمات پیش فرض

اگر به هر دلیلی دوست دارید یکی از محصولات هوشمند نیلیگو را به تنظیمات پیش فرض کارخانه برگردانید، مراحل توضیح داده شده در این بخش را انجام دهید.

تجهیزات مورد نیاز

برای راه اندازی و استفاده از محصولات هوشمند نیلیگو به چنین ابزار هایی نیاز دارید.

پرسش های متداول

اگر با یکی از محصولات روشنایی هوشمند نیلیگو به مشکلی برخورده اید، به احتمال زیاد راه حل آن را در این بخش خواهید یافت. در ادامه پرسش های متداول کاربران گرداوری شده است. در صورتی که پاسخ پرسش خود را در این بخش نیافتید، با ما تماس بگیرید.

می خواهم لامپ را دوباره راه اندازی و پیکربندی کنم ولی اپلیکیشن نیلیگو آن را پیدا نمی کند.

  1. مطمئن شوید برق به طور صحیح وصل شده است.
  2. لامپ را به حالت “پیش فرض کارخانه” برگردانید.

پریزم را با دقت و گام به گام پیکربندی کرده ام ولی لامپ به شبکه وای فای متصل نمی شود. به عبارتی رنگ آن صورتی کم رنگ باقی مانده و به رنگ سفید تبدیل نمی شود.

  1. پسوردی که برای اتصال به شبکه وای فای وارد کرده اید را دوباره بررسی کنید.
  2. پسورد وای فای نباید در بر گیرنده کاراکتر های غیر مجاز از جمله /<> باشد. گذرواژه مناسب تنها باید از حروف الفبا و اعداد تشکیل شده باشد.
  3. مودم وای فای را ریست کنید.
  4. تنظیمات امنیتی مودم وای فای را دوباره بررسی کنید. باید یکی از گزینه های WPA-PSK یا WPA2-PSK with AES در حالت انتخاب قرار داشته باشند.
  5. لامپ پریزم را به تنظیمات پیش فرض کارخانه ای باز گردانید.
  6. لامپ را پس از اتصال به یک مودم دیگر دوباره پیکربندی کنید.

من یک لامپ پریزم جدید خریده ام ولی وقتی دکمه روشن را فشار می دهم هیچ اتفاقی نمی افتد.

  1. لامپ را یک بار دیگر خاموش و روشن کرده دوباره تلاش کنید.
  2. از وجود جریان برق در سرپیچ و اتصال درست لامپ به سرپیچ اطمینان حاصل کنید.
  3. سرپیچ را بررسی کنید.
  4. لامپ پریزم را به یک سرپیچ دیگر متصل کرده و امتحان کنید.
  5. لامپ را به حالت پیش فرض کارخانه ای باز گردانید.

لامپ پریزم به رنگ صورتی باقی مانده و حتی پس از اتصال به وای فای به رنگ سفید در نمی آید

  1. لامپ پریزم به رنگ صورتی باقی مانده و حتی پس از اتصال به وای فای به رنگ سفید در نمی آید.
  2. لامپ پریزم را به تنظیمات پیش فرض کارخانه ای باز گردانده و آن را دوباره پیکربندی کنید.
  3. تنظیمات وای فای را در گوشی موبایل خود بررسی کنید.
  4. به یک شبکه وای فای دیگر متصل شده و دوباره تلاش کنید.

لامپ نیلیگو بدرستی پیکربندی شده است ولی اپلیکیشن آنرا پیدا نمیکند.

  1. مطمئن شوید که لامپ در حالت روشن قرار دارد و دوباره تلاش کنید.
  2. آنتی ویروس یا فیلتر های شبکه را در موبایل، تبلت یا کامپیوتر مورد استفاده بررسی نمایید (جستجوی لامپ در پورت 1900 انجام می شود).
  3. تنظیمات وای فای و محدودیت هایی مانند فیلترینگ، port forwarding و DHCP را بررسی کنید.
  4. به یک شبکه وای فای دیگر متصل شوید.
  5. با یک لامپ پریزم دیگر امتحان کنید.
  6. باز گرداندن لامپ به تنظیمات پیش فرض را امتحان کنید.
  7. جدول IP مودم وای فای خود را بررسی کنید و لامپ را Ping کنید
پیکربندی لامپ پریزم بسته به مودم وای فای ممکن است تا يک دقیقه طول بکشد. لطفا صبور باشید و منتظر بمانید تا اپلیکیشن کار خود را انجام دهد. لطفا صفحه راهنمای نصب نیلیگو پریزم را با دقت مطالعه کنید.

ارتباط لامپ با شبکه وای فای پایدار و قابل اعتماد به نظر نمی رسد.

  1. لطفا توصیه های لازم برای راه اندازی نیلیگو پریزم را ببینید.
  2. با اتصال به مودم وای فای ديگری دوباره تلاش کنید.
  3. از موبایل، تبلت یا کامپیوتر دیگری استفاده کنید.
  4. لامپ را به سرپیچ دیگری متصل کرده و دوباره تلاش کنید.

توجه: شبکه وای فای ضعیف به وجود آورنده تقریبا تمام مشکلات است. پیشنهاد می کنیم از یک شبکه وای فای قوی و تجهیزات مناسب استفاده نمایید.


تغییر رنگ لامپ با کندی انجام می شود.

  1. به شبکه وای فای دیگری متصل شوید.
  2. از موبایل، تبلت یا کامپیوتر دیگری استفاده کنید.
  3. مودم وای فای را ریست کنید.
  4. توصیه های لازم برای راه اندازی نیلیگو پریزم را مطالعه کنید.

لامپ نیلیگو خود به خود خاموش و روشن می شود.

  1. سرپیچ و اتصالات دیگری را امتحان کنید. اتصالات ضعیف مشکل آفرین هستند.
  2. اطراف لامپ و سرپیچ را کاملا محصور نکنید. محدود شدن جریان هوا باعث به دام افتادن حرارت و لامپ شده و به خاموشی آن منجر خواهد شد.

لامپ با فشار دادن دکمه روشن نمی شود.

  1. لامپ را يکبار دیگر خاموش و سپس روشن کنید.
  2. مطمئن شوید که برق اصلی برای لامپ پریزم تامین شده است.
  3. مجددا لامپ را در سرپیچ ببندید.
  4. سرپیچ و اتصالات برق دیگری را آزمایش کنید.
  5. لامپ را به حالت پیش فرض کارخانه برگردانده و دوباره تلاش کنید.

مواردی که همواره باید در نظر داشته باشید:

  1. از اتصال صحیح به شبکه وای فای اطمینان حاصل کنید.
  2. سرپیچ و اتصالات لامپ را بررسی کرده و در صورت نیاز لامپ را با سرپیچ دیگری کنترل کنید.
  3. لامپ را به حالت پیش فرض کارخانه باز گردانید.
  4. مودم وای فای را ریست کرده و در صورت نیاز تغییر دهید
عیب یابی وای فای

محصولات نیلیگو به شبکه وای فای متصل می شوند. تقریبا تمام مشکلاتی که ممکن است برای محصولات نیلیگو پیش آید به اتصال وای فای مربوط است پس پیشنهاد می کنیم از یک شبکه قدرتمند و قابل اعتماد استفاده کنید.

شبکه وای فای مانند هر چیز دیگری اگر درست کار کند بسیار دوست داشتنی است. با وجود سادگی این تکنولوژی برخی از کاربران در راه اندازی شبکه و نگهداری آن در شرایط پایدار و قوی به مشکل بر می خورند. این مشکل ممکن است به دلیل تجهیزات کهنه یا ضعیف و یا حتی حضور در میان چندین شبکه قوی با امکان تداخل و نویز بسیار زیاد رخ دهد.

پیشنهاد می کنیم با مطالعه مطالب زیر با مشکلات شایع وای فای آشنا شوید و شیوه بر طرف کردن مشکل را بیاموزید.

بهتر است در اولین گام با بررسی موارد زیر اطمینان حاصل کنید که به شبکه دیگری به جز شبکه وای فای خود متصل نیستید.

  • به لیست شبکه های وای فای در موبایل، تبلت یا کامپیوتر خود مراجعه کنید تا متوجه شوید به کدام شبکه متصل شده اید.
  • ممکن است اتصال شما به شبکه وای فای گاه و بیگاه قطع شود.
  • ممکن است اتصال شما به شبکه وای فای هر روز در ساعات مشخصی قطع شود.
  • ممکن است صدای همسایگان خود را بشنوید که درباره قطع شدن اتصال به شبکه وای فای حرف می زنند.
  • اگر در خوابگاه، مجتمع مسکونی بزرگ یا منطقه بسیار پر جمعیتی زندگی می کنید احتمال متصل شدن به شبکه های حفاظت نشده یا قرار گرفتن تحت نویز و تداخلات شدید بسیار زیاد است.

اگر هر یک از موارد یاد شده برای شما آشناست، خواندن مطالب زیر مفید خواهد بود.

از سوی دیگر ممکن است به درستی به شبکه وای فای متصل شده باشید اما در منطقه ای شلوغ حضور داشته باشید. مشکلات شما با شبکه ممکن است به دلایل زیر اتفاق افتاده باشد.

  • تلاش کاربران زیاد برای اتصال به شبکه یکسان
  • تداخلات فرکانس های رادیویی با شبکه های وای فای در دسترسی
  • تنظیمات نامناسب و نادرست مودم وای فای
  • ضعف شبکه وای فای نسبت به تعداد کاربران

کم بودن پهنای باند شایع ترین مشکل هر شبکه وای فای ضعیف است. به بیان دیگر، دستگاه های زیادی در حال تلاش برای اتصال به کانال یا فرکانس یکسان هستند. تراکم بالا به همین حالت اطلاق می شود. آپارتمان های پر جمعیت که تعداد زیادی شبکه وای فای را در لیست شبکه های در دسترس می بینید بهترین نمونه این حالت است.

نویز بسیار زیاد

نویز دومین مشکل اساسی هر شبکه وای فای است. ممکن است فکر کنید تنها تلفن های بی سیم یا ماکروویو ها نویز ایجاد می کنند اما خود شبکه های وای فای به دلیل رشد روز افزون در حال تبدیل شدن به یکی از عوامل ایجاد نویز هستند.

هر شکل از ارتباطات باید با دو مولفه مواجه شود: سیگنال، که بخشی است شامل اطلاعات مطلوب؛ و نویز، که شامل هر چیزی دیگری است. مشخصات کلیدی دریافت‌کننده رادیویی به گونه‌ای طراحی شده است که حساسیت سیگنال را به حداکثر و نویز را به حداقل برساند

تا زمانی که مجصولات وای‌ فای سیگنال کافی دریافت کنند، مکانیسمCarrier Sense Multiple Access/Collision Avoidance (CSMA/CA) تعبیه شده درون پروتکل ارتباطات آنها را هماهنگ می‌کنند. این شیوه دسترسی مشابه با CSMA/CD استفاده شده در ایترنت سیمی اطمینان می یابد که تنها یک اطلاعات در یک زمان انتقال داده شود، بنابراین اطلاعات توسط تمام دریافت ‌کننده ‌ها دریافت و درک می ‌گردد.

اما هنگامی که انرژی رادیویی شناسایی شده توسط بخشی از سيستم شبکه بی سيم قابل درک نباشد، حتی اگر آن انرژی از تجهیزات معتبر ارسال شده باشد، تبدیل به نویز خواهد شد. سيستم شبکه وایرلس کار ارزشمندی در زمینه ایجاد تفاوت بین سیگنال و نویز انجام می‌دهد، اما تمام محصولات یکسان ساخته نمی شوند.

اگر شما از تجهیزات باند 2.4GHz استفاده می ‌کنید، باید بدانید این دستگاه ها دارای 11 کانال قابل تنظیم هستند که تنها سه کانال از یازده کانال باید استفاده شوند. علت این موضوع در تصویر زیر نشان داده شده است.

اکنون با درک مکانیسم های اصلی می توانید با تغییر کانال به مقابله با مشکلات ایجاد شده در شبکه بپردازید.

پیشنهاد می شود موارد زیر را همواره در کار با محصولات نیلیگو در نظر داشته باشید.

  • کانال های اول تا یازدهم پیشتیبانی شده و از کانال های دوازدهم تا چهاردهم پشتیبانی نمی شود.
  • پورت TCP80 یا وب سرور لامپ و پورت 1900 یا Bulb UPnP Discovery نباید توسط انواع فایروال‌ مسدود شده باشند.
  • تنها از تنظیمات WPA/WPA2 یا OPEN استفاده شود. گزینه های WEP یا WPS پشتیبانی نمی شوند.
  • تنها از باند 2.4GHz استفاده شود. باند 5GHz در حال حاضر پشتیبانی نمی شود اما این اتفاق در آینده نزدیک خواهد افتاد.
  • استفاده از DHCP برای جلوگیری از تداخل IP به هیچ وجه توصیه نمی شود.

متخصصان به موارد زیر توجه کنند.

  • برای حصول اطمینان از وجود IP برای لامپ جدول DHCP روی مودم وای فای بررسی گردد.
  • اگر لامپ دارای IP بود با Ping کردن آن را بررسی کنید.
  • زمان Ping را بررسی کنید تا از 10ms کمتر باشد.
  • مطمئن شوید مودم وای فای DHCP دارد. بسیاری از مودم ها 16 تا 20 آی پی را پشتیبانی می کنند و ممکن است IP های استفاده نشده قدیمی را آزاد نکنند. ریست کردن مودم ممکن است این مشکل را برطرف کند.

موارد زیر را در راه اندازی لامپ های نیلیگو در نظر داشته باشید.

  1. تمام لامپ های نیلیگو را خاموش کرده و تنها یک لامپ را تنظیم نمایید.
  2. پس از اتمام تنظیمات از اتصال گوشی موبایل، تبلت یا کامپیوتری که در تنظیمات استفاده کرده اید اطمینان حاصل نمایید
توصیه های لازم برای راه ندازی

توصیه های زیر در برقراری بهترین بستر دریافت اطلاعات برای نیلیگو پریزم به شما کمک می کند.

  • لامپ را در مکانی باز با کمترین موانع ممکن از جمله لوازم خانگی برقی یا دیوار های جداکننده قرار دهید.
  • لامپ را تا جای ممکن از سطوح فلزی دور کنید.
  • از قرار دادن لامپ نیلیگو پشت مبلمان یا درون کابینت خودداری کنید.
  • لامپ نیلیگو را در فضایی که از سه وجه با سطوح فلزی احاطه شده قرار ندهید.
  • لامپ نیلیگو را دست کم 8 متر از منابع تولید امواج رادیویی مانند تلفن های بی سیم 2.4 گیگاهرتز دور کنید.

جلوگیری از تداخل

موارد زیر در ارتباطات بی سیم تداخل ایجاد می کنند و پیشنهاد می شود لامپ نیلیگو از آن ها دور باشد.

  • اجاق های مایکروویو
  • امواج ماهواره ای
  • کابل کواکسیال اصلی ماهواره با فرکانس 2.4 گیگاهرتز
  • وسایل الکتریکی، خطوط انتقال نیرو و ایستگاه های برق
  • تلفن های بی سیم 2.4 گیگاهرتز

لامپ نیلیگو برای موارد یا محیط های زیر طراحی نشده است:

  • محیط های محصور با جریان هوای ناچیز که دما در آن ها به شدت افزایش می یابد.
  • فضا های بسیار گرم مانند اطراف بخاری، اجاق گاز، رادیاتور و غیره
  • در ترکیب با سنسور ها یا وسایلی که مورد تایید نیلیگو نیستند.
  • سرپیچ و اتصالاتی که مورد تایید نیلیگو نیستند.
  • مکان هایی با احتمال بالای شوک الکتریکی
  • فضا های باز حفاظت نشده
  • محیط های خیس و مرطوب

نکاتی درباره ارتباط لامپ ها با شبکه وای فای

اگر به مشکلی در زمینه ارتباط لامپ های نیلیگو با شبکه وای فای در صورت افزایش تعداد آن ها برخورد کردید پیش از هر کاری از تعداد وسایل متصل به شبکه و دستگاه های قابل اتصال به شبکه وای فای مورد استفاده آگاه شوید.

تعداد دستگاه های قابل اتصال به هر مودم وای فای محدود است. این عدد در برخی مودم ها به 16 می رسد. پس در حالتی که چند موبایل، کامپیوتر یا تلویزیون هوشمند به شبکه متصل باشند مشکلی پیش نخواهد آمد. اما با ازدیاد این دستگاه ها ممکن است فضای کافی برای دستگاه های بیشتر و لامپ های نیلیگو وجود نداشته باشد.

برخی از مودم های مناسب که دست کم از 16 لامپ نیلیگو پشتیبانی می کنند در جدول زیر خلاصه شده اند.

مدل مودم(روتر) کل لامپ هایی که متصل می شوند
Netgear WNDR3800 (latest openwrt firmware) 100
Apple Airport Express 63
Linksys E1200 48
TP-Link TD-W8960N 48
Asus RT-N56U 44
D-Link AC1750 30
TP-Link WDR4300 17
Linksys X1000 16
Tenda W308R 16
Asus N56U 16
Linksys E2500 16
D-Link DIR-655 16
D-Link DIR-826L 16
بازگشت به تنظیمات کارخانه
درباره نیلیگو
فهرست